Filtry

filtry_

 

 

Barevné filtry pro aparáty Flexaret II až VII.

filtry-cerne

 

Barevné filtry používáme u černobílé fotografie  k dokonalejšímu převodu barev na stupně šedi. Vzhledem k tomu že do optické cesty vkládáme materiál, který pohlcuje procházející světlo, je nutné prodloužit expoziční dobu nebo změnit clonové číslo.
O kolik? K tomu nám pomáhají zkušenosti, informace od výrobce filtrů nebo tabulky na zadní straně některých modelů  Flexaret

Původní  je černé provedení filtrů použitelné na Flexaretách II až Va. Na černé objímce je  uveden průměr objektivu a  typ filtru. Objímka  je opatřena pružnými výřezy pro uchycení na objektivu o Ø 30mm. Typy UV, GGR1, GR1, G1, G2, G3, B1 a R1

 

filtry-stribrne

 

 

 

Novější je hliníkové provedení filtrů o Ø30mm a  přibyly další typy filtů. UV, UVO, GGR1, GR1, G1, G2, G3, B1 a R1, N1 a N2.

 

 

filtry-b36

 

 

 

 

Poslední provedení je pro  Flexarety Standard, VI a VII. Z důvodu změny konstrukce objektivu se změnilo i uchycení filtrů. Na objímce filtru je označení B36, což znamená, že filtr se uchycuje na objektiv bajonetovým závitem o Ø36mm. Typy UV, UVO, GGR1, GR1, G1, G2, G3, B1 a R1, N1, N2 a P.

 

 

 

 

 

 

 

Použití filtrů:

  • UV – téměř bezbarvý. Pro snímky v horách a u moře nebo v zimě při sluncem ozářeném sněhu. Není nutné   prodlužovat osvitovou dobu.
  • UVO – bezbarvý. Použití stejné jako UV jen s tím rozdílem že je určen pro barevný film.
  • GGR1 – žlutozelený. Pro sportovní  a portrétní snímky a snímky krajin bez oparu. Vhodný pro panchromatický film. Čas osvitu se prodlužuje 1,5 až 2x.
  • GR1 – světlezelený. Pro snímky krajin a portrétů. Vhodný pro panchromatický film. Čas osvitu se prodlužuje 3 až 4x.
  • G1 – světležlutý. Pro sportovní  a portrétní snímky a snímky krajin bez oparu nebo použitelný také v horách. Čas osvitu se prodlužuje 1,5 až 2x.
  • G2 – středně žlutý. Pro snímky krajin s mraky, květiny nebo reprodukce obrazů při denním světle. Čas osvitu se prodlužuje 2 až 3x.
  • G3 – oranžový. Pro snímky krajin se zamlženým oparem. Filtr dělá mraky velmi výrazné na tmavé obloze. Čas osvitu se prodlužuje 3 až 4x.
  • B1 – modrý filtr. Pro snímky na super-panchromatický film při umělém světle. Čas osvitu se prodlužuje 2 až 3x.
  • R1 – červený. Pro fotografování dálek nebo při fotografování v mlze. Při plném slunečním světle bez mraků na panchromatickém  materiálu a pokud se exponuje méně se dosáhne nočního efektu. Snímky pak vypadají jako by byly foceny za svitu měsíce. Čas osvitu se prodlužuje 6 až 10x.
  • N1 – světlešedý. Při příliš velkém osvětlení. Propouští 50% světla. Často  se používá pro focení  „dlouhé vody“, k dosažení mléčného zabarvení rychle tekoucích potoků a vodopádů. Čas osvitu se prodlužuje 2x.
  • N2 – středně šedý. Použití je stejné jako N1. Filtr propouští jen 25% světla. Čas osvitu se prodlužuje 4x.
  • P – polarizační. K odstranění reflexů při fotografování zrcadlících se ploch. Čas osvitu se prodlužuje 2x.


Na polarizační filtr pro Flexarety jsem zatím nenarazil, proto mé pochybnosti jestli vůbec existuje.